لوله کشی پمپ استخر

لوله کشی پمپ استخر

نصب صحیح پمپ استخر و لوله کشی آن در عملکرد استاندارد سیستم تصفیه استخر و موتورخانه استخر اهمیت بالایی دارد. اثرات مخرب گردابی و تشکیل حباب در مکش پمپ استخروعدم توجه به فشار منفی مکش NPSH از مشکلات نصب اشتباه پمپ استخر است. پولتجهیز مشاور تخصصی موتورخانه استخر و فروش تجهیزات استخر سونا وجکوزی در این نوشتار به نکات نصب و لوله کشی پمپ استخر و موتورخانه استخر پرداخته شده است .

نصب پمپ استخر

لوله کشی پمپ استخر
لوله کشی استخر

عمق استخرهای خصوصی و نیمه خصوصی به دو روش طراحی و ساخته می شود. از انجایی که استخرهای خصوصی و نیمه خصوصی برای استفاده از سکوی پرش ارتفاع بالا مورد استفاده قرار نمی گیرند. حداکثر ارتفاع توصیه شده برای آنها 180 سانتی متراست. عمق توصیه شده در استاندارد DIN آلمان برای ساخت استخر های خصوصی 170 سانتی متر است.

لوله کشی پمپ استخر (استخر عمق متغیر)

در روش اول بخش کم عمق استخر برای کودکان طراحی می شود. ارتفاع استخر در بخش کم عمق حدود 60 تا 80 سانتی متر در نظر گرفته می شود و بخش پر عمق با ارتفاع 160 تا 180 سانتی متر ساخته می شود. در استخرعمق متغیرملاک محاسبه محل نصب پمپ استخر بخش با عمق بیشتر می باشد. عمق موتورخانه استخر باید از پرعمق ترین بخش کاسه استخر حدود 30 سانتی متر پایین تر باشد. اگر بخش پرعمق استخر شما از تراز صفرصفر حدود 180 سانتی متر پایین تر باشد. در این شرایط عمق کف موتورخانه استخر باید حدود 210 سانتی متر از تراز صفر صفر پایین تر باشد.

استخر عمق ثابت (لوله کشی پمپ استخر)

در روش دوم عمق استخر را ثابت و حدود 180 سانتی متر در نظر می گیریم و اقدام به ساخت بخش کم عمق نمی شود. اگرعمق استخر 180 سانتی متر باشد. محل نصب پمپ استخری در داخل موتورخانه باید در عمق 210 سانتی متری یا پایین تر باشد . در این شرایط آب استخر همیشه بر پمپ تصفیه سوار می باشد. در پشت مکش پمپ تا اولین زانو حداقل 50 سانتی متر فضای آزاد برای نصب و اجرای سیستم لوله کشی ( پنج برابر قطر لوله ) در نظر بگیرید. این فضای آزاد لوله گذاری برای آرام سازی سطح جریان آب و جلو گیری از ورود جریان های گردابی به داخل پمپ استخر می باشد.

لوله کشی پمپ استخر
لوله کشی پمپ استخر

نکات لوله کشی مکش پمپ استخر

  • در محل نصبه لوله مکش فاصله آخرین زانو تا نازل مکش پمپ باید 5 تا 10 برابر قطر لوله فاصله آزاد ولوله کشی مستقیم باشد . برای مثال در نظر بگیرید که قطر لوله مکش پمپ استخر 90 میلیمتر باشد در این شرایط باید در پشت نازل مکش پمپ بین نیم تا یک متر لوله آزاد در فاصله اخرین زانو تا پمپ استخر طراحی شود، این کار از کاویتاسیون و وارد شدن حباب به داخل پمپ جلو گیری می کند.
  • در لوله کشی مکش پمپ از موگیر یا استرینر استفاده می شود، در بعضی از پمپ های مخصوص استخری موگیر سرخود بر روی مکش پمپ نصب شده است و نیازی به نصب موگیر مجزا نیست.
  • بهتراست در فاصله نزدیک مکش پمپ از تبدیل یا (کاهنده) استفاده نشود و تغییر سایز را با فاصله از مکش پمپ انجام دهید، حداقل میزان توصیه شده 5 برابر قطر لوله که در بالا بیان شد می باشد رعایت این موضوع از تشکیل جریان گردابی جلوگیرمی کند وعملکرد پمپ را بهبود می بخشد.
  • توصیه می شود از تبدیل غیر متقارن در مسیر مکش پمپ بهره گرفته شود و به صورت ( top flat ) نصب شود تا از جمع شدن هوا و ورود حباب به داخل پمپ جلو گیری کند.

لوله کشی دهش پمپ استخر

لوله کشی پمپ استخر
لوله کشی پمپ استخر
  • در لوله کشی دهش پمپ از سیر یک طرفه یاشیر خودکار باید استفاده شود، استفاده از

هد پمپ استخر

هد پمپ های استخری در حالت استاندارد بین 10 تا 12 متر است. پمپ استخر باید توانایی قلبه به افت فشار سیستم لوله کشی استخر، فیلتر شنی، مبدل حرارتی و سیستم ضد عفونی یو وی را داشته باشد. به صورت استاندارد در استخرهای خصوصی و نیمه خصوصی مجموع افت فشارهای گفته شده بین 8 تا 12 متر ستون آب است، از این رو تمامی پمپ های تصفیه استخر و جکوزی دارای هد استاندارد 10 تا 15 متر می باشند.

دبی پمپ استخر

برای محاسبه دبی پمپ استخر باید به کاتالوگ فیلتر شنی استخر مراجعه کنید. معمولا دبی پمپ تصفیه استخر باید متناسب با سایز فیلتر تصفیه استخر انتخای شود.

انتخاب جنس بدنه پمپ استخر

معمولا تصفیه استخر با کلر انجام می شود. در این شرایط باید بدنه و پروانه پمپ به خوردگی کلر مقاوم باشد. انتخاب مناسب جنس بدنه پمپ از جنس پلاستیک یا استیل 316 است، علاوه بر این برخی از آلیاژهای چدن نیز در برابر خوردگی کلر مقاوم سازی شده اند که میتوان برای استفاده در تصفیه خانه استخر مورد استفاده قرار گیرند، استفاده از پمپ آب که برای مصارف آب رسانی مورد استفاده می شود برای سیرکوله کردن آب استخر در مدار موتورخانه و فیلتر شنی توصیه نمی شود.

لوله کشی پمپ استخر کلام پایانی

نصب تجهیزات استخر و لوله کشی مرتبط از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر در نصب پمپ استخر و لوله و اتصالات استانداردهای لوله گذاری رعایت نشود عملکرد سیستم تصفیه استخر مختل می شود. در این شرایط طول عمر تجهیزات کاهش پیدا خواهد کرد. پیشنهاد می شود قبل از ساخت استخر نسبت به طراحی نقشه موتورخانه استخراقدام کنید. تصفیه خانه استخر را استاندارد و متناسب با تجهیزاتی که قصد نسب آنها را در استخر دارید طراحی کنید و بسازید. و در پیان قبل از هر اقدامی از یک شرکت متخصص طراحی استخر نسبت به دریافت نقشه موتورخانه استخر و لوله کشی استخر اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *