ساخت استخر بتنی

ساخت استخر بتنی، از روش های دیگر ساخت استخرمانند استخر های بلوکی و استخرهای فایبر گلاس پیچیده تر و پر هزینه تر است اما بازدهی این استخر ها با گذشت زمان بسیار با کیفیت تر است بیشتر افرادی که قصد ساخت استخر بتنی دارند در ابتدای کار سر در گم هستند با کمک این نوشته قادر خواهید بود به اجرای استخر بتنی استاندارد بپردازید.

بتن ریزی دستی استخر

برای ساخت بتن دستی استخر باید موارد زیر را برای هر متر مکعب در همزن یا میکسر مخلوط کنید:

توجه داشته باشید که بتن مناسب ساخت استخر و جکوزی عیار 400 است که مقاومت فشاری این مخلوط در نمونه استوانه‌ای یا مکعبی حدود 26 مگاپاسکال است. وزن مخصوص این بتن حدود 2400 است .

محاسبه سر انگشتی بتن استخر

محاسبه سر انگشتی بتن استخر

900 کیلوگرم ماسه

1100 کیلوگرم شن

400 کیلوگرم سیمان

200 کیلو گرم آب

2 کیلو گرم الیاف PP

روان کننده 10 لیتر

ژل میکروسیلیس 12 لیتر

رزین – چسب بتن – 5 لیتر

هر 300 لیتر بتن معادل 6 عدد فرغون است و هر فرغون حدود 60 تا 70 لیتر است و هر بیل حدود 3 کیلوگرم می باشد و هر فرغون معادل 19 بیل می باشد . حجم بتونیر هم معادل 4 فرغون است و یک متر مکعب بتن برابر 5 بتونیر می باشد.

محاسبات سرانگشتی بتن استخر

مراحل بتن و ساخت استخر بتنی

مهمترین مرحله طراحی و اجرای استخر بتنی مراحل ساخت آن است. در صورتی که به صورت استاندارد اجرا شود استخر شما تا سال های طولانی بدون مشکلات نشتی و ترک خوردن سازه استخر به کار ادامه خواهد داد. به صورت خلاصه مراحل ساخت به ترتیب زیربرای هر متر مکعب است.

  • گودبرداری استخر
  • آرماتوربندی استخر
  • قالب بندی استخر
  • ساخت بتن عیار 400

بهترین عیار بتن برای استخر

بتن و میلگرد دو جز اصلی ساخت استخر بتنی هستند که انتخاب کیفیت مناسب ان بسیار با اهمیت است، بهترین عیار بتن برای ساخت استخر عیار 400 با دانه بندی استاندارد می باشد. خرید بتن را از کارگاه های معتبر انجام دهید و در صورتی که قصد درست کردن بتن به صورت دستی را دارید حتما از مهندس ناظر کمک بگیرید. در بسیاری از موارد مشاهده شده کارگران جهت اسان شدن کارشان به بتن آب اضافه میکنند تا با رقیق شدن بتن راحت تر عملیات قالب بندی و بتن ریزی را نجام دهند، باید توجه داشته باشید که این عملیات باعث خسارات جبران ناپذیری به سازه استخر شما در آینده وارد میکند و باعث ترک خوردن بتن میشود.

در بسیاری از موارد مشاهده شده که برخی پیمانکاران سنتی با بتن عیار 350 یا 400 کار بتن ریزی استخر را انجام میدهند، در این مورد نیز به علت پایین امدن استحکام بتن در آینده ریسک نشتی و ترک خوردن بتن فراهم خواهد شد.

منظور از عیار بتن در اجرای استخر بتنی چیست؟

در حالت کلی عیار بتن میزان سیمان استفاده شده در هر متر مکعب از بتن می باشد. برای مثال در بتن با عیار۴۰۰ منظور بتنی است به میزان سیمان ۴۰۰ کیلوگرم در هر مترمکعب .

عیار بتن کف استخر را چقدر در نظر بگیریم؟

پیشنهاد بخش فنی پول تجهیز جهت بتن ریزی کف استخر عیار بتن 350 میباشد . در واقع میزان بتن را حداقل ۳۵۰ کیلوگرم سیمان بر متر مکعب در نظر گرفته شود. همواره بخاطر داشته باشید که بدون اجازه مهندس ناظر به بتن و میکسر اب اضافه نکنید در برخی موارد کارگران برا سهولت کار بتن را با اب رقیق میکنند این کار باعث ضعیف شدن عیار بتن میشود و در حالت کلی توصیه نمیشود.

بتن مناسب استخر

بتن مناسب استخر باید دارای دانه بندی همگن و یکسان باشد و با دقت و کیفیت زیاد میکس شود بهتر است از عیار 400 باشد و حتما در مخلوط ان از علیاف pp و میکروژل بهره گرفته شود بتن مناسب ساخت استخر باید آب بند باشد و در برابر فشار های دینامیکی و استاتیکی آب استخر و خاک منطقه مقاومت داشته باشد.

بهترین زمان بتن ریزی استخر

بهتر از بتن ریزی در رنج دمایی بین 15 تا 33 درجه سانتی گراد انجام شود.

حداکثر زمانی که میتوان بتن را از میکسر به استخر منتقل کرد

سعی کنید حداکثر 30 دقیقه بعد از میکس بتن بتن را به استخر و قالب ها منتقل کنید . و

بتن مناسب اب بند استخر

ساخت استخر بتنی

بتن پاششی در ساخت استخر (شاتکریت)

ساخت استخر بتنی

انجمن بتن آمریکا  American Concrete Institute، بتن پپاشیدنی را بتنی تعریف می کند که به صورت پنوماتیکی و با سرعت بالا بر روی سطوح پاشیده می شود.

مزایای بتن پاششی در ساخت استخر

1- آب بند خوب

2- نیازی به قالب بندی ندارد

3- امکان ساخت و اجرای یکپارچه کف و دیواره و در نتیجه اب بندی بهتر نسبت به استخر های دو تکه

4- امکان ساخت اشکال ساخت و استخرها با اشکال متفاوت که با قالب بندی ممکن نیست

پیشنهاد می شود بتن ریزی کف و دیواره استخر به صورت همزمان انجام شود و یا در محل درز بین کف و دیواره استخر از واتر استاپ استفاده شود.

استفاده از ژل میکروسیلیس در ساخت استخر بتنی

استفاده از ژل میکروسیلیس جهت اب بند بهتر بتن نقش بسیار با اهمیتی دارد. بتن دارای حفره های زیادی است که باعث خروج اب از ان می شود با بهره گیری گیری از ژل میکروسیلیس با حدود 10 درصد بتن کاملا اب بند رطوبت شده و دیگر نیازی به سایر روش های اب بندی نیست .

استاندارد ژل میکروسیلیس ( ASTM  C1202 AND  BS EN 12390-8، BS 1881-122 )

اجرای بتن مگر و آرماتور بندی 

جهت دریافت مشاوره فنی طراحی و اجرای انواع استخر بتنی با پول تجهیز در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *